כיצד לעבוד נכון עם חברת ניהול נכסים?

חברת ניהול נכסים

לקיחת חברת ניהול נכסים לתחזוקת הבניין הוא צעד בכיוון הנכון, אבל חשוב גם לדעת להתנהל מולו נכון במשולש היחסים של דיירים, וועד הבניין וחברת הניהול.

מאת: אייל לביא

ניהול ואחזקת מבנה דורש משאבים רבים והשקעה של זמן ולכן אין פלא שדיירים רבים מעדיפים כיום להעביר את הטיפול לידי חברת ניהול נכסים. בניינים רבים כיום ולא רק בפרוייקטי יוקרה, מאובזרים ממערכות שונות כגון מעליות, חניון תת-קרקעי, מערכת ספרינקלרים ואבטחה ואפילו חדר כושר. לכן העברת הטיפול לידיים מקצועיות יכולה לא רק למנוע את 'כאב ראש' הכרוך בכך אלא גם משפרת את איכות החיים, משרה אווירה נעימה בין הדיירים ומבטיחה כי רמת התחזוקה של הבניין נשמרת לאורך זמן.

חברת ניהול ואחזקת מבנים פוטרת את הצורך שהדיירים יטפלו בתחזוקה השוטפת והם משלמים לחברה חיצונית וזו מתחייבת לדאוג לכל ולחסוך לדיירים את הטיפול השוטף. בעקבות זאת קמו בשנים האחרונות חברות ניהול ואחזקת מבנים רבות אשר מנצלות את הצורך שנוצר, במיוחד בבתים משותפים של 10 קומות ומעלה, ואת הקושי של הדיירים להתמודד עם ניהול ואחזקת הבניינים ומציעות עצמן כאופציה לניהול מסודר של הנכס.

העברת הטיפול לידיים חיצוניות היא צעד נכון אך אין זה אומר כי היא פוטרת את הדיירים מלהיות עם האצבע על הדופק ולוודא כי אכן תחזוקת הבניין מתבצעת וחברת הניהול אכן מבצעת את עבודתה. לשם כך יש לשמור על מספר כללים חשובים במשולש היחסים שנוצר בין הדיירים, וועד הבית וחברת הניהול – כאשר כל צד צריך למלא את תפקידו.

נתחיל קודם כל בהגדרת הבסיס, הלוא הוא הבניין המשותף. מבלי להיכנס לפלפולים משפטיים, כל רוכש הוא הבעלים היחידי של הדירה וכל החובות והזכויות בתוך תחום זה שייכות כמובן רק לו. מחוץ לתחום הדירה ישנם חלקים נוספים שבלעדיהם אף דירה לא יכולה להתקיים בבניין – אלו הם החלקים המשותפים לכלל הרוכשים/הדיירים בבניין, לדוגמא: קירות חיצוניים, מרפסות, גג, גינה, חדר מדרגות ומעלית בבניינים גבוהים, חניון וכו'. האינטרס המשותף מחייב את כל הדיירים לפעול לתפעל ולתחזק את הרכוש המשותף כדי לאפשר אורח חיים טוב בתוך הבניין ולשמור על ערך הדירות.

הדיירים, בין אם מדובר בכאלה אשר הדירה בבעלותם או הם שוכרים את הנכס, היא לבחור את הנציגות וועד הבית, לעמוד בתשלומים הנקובים וכמובן לעמוד בכל החלטה שמתקבלת על-ידו.

כאן אנו מגיעים לוועד, אשר לו אחריות ממצב בו ניהל את הפעילות השוטפת למצב בו הוא אמור לפקח על חברת הניהול. אפשר להמשיל את הוועד לעבודת הכנסת שחבריה נבחרים על ידי הציבור והם אמורים לייצג את הצרכים ולפקח על ניהול המדינה. גם בבניין המשותף, כך גם הוועד אמור לייצג את כלל הדיירים מול חברת הניהול ולהעביר את הדרישות בצורה מסודרת. לשם כך יש להקפיד על קיום אסיפות כלליות, לעקוב אחר בדיקות תקופתיות שצריכות להתבצע על ידי חברת הניהול וביצוע משימות שקשורות בניהול ואחזקת הבניין וכמובן ביצוע מעקב אחר השלמת טיפול בתיקוני אחזקה במהלך היום-יום.

חשוב שהוועד יידע לעבוד בשקיפות מלאה מול הדיירים ולעדכן אותם בפעולות שנעשות מול חברת הניהול. לכן בסיומה של פגישה בין חברי הוועד לאנשי הניהול, יישלח סיכום מסודר עם עיקרי הדברים שעלו ומשימות לביצוע.

חברת הניהול אמנם עומדת בקשר שוטף מול אנשי הוועד אך היא נותנת שירות לכלל הדיירים. עליה כמובן לתת מענה מהיר לכל דייר הפונה אליה וכדאי גם לעשות זאת תוך עדכון הוועד. יצירת תקשורת שוטפת ופתוחה בין הדיירים, הוועד וחברת הניהול הם תנאי עיקרי לתפעול נכון של תחזוקה ותפעול הבניין המאפשרת יצירת אמון ואווירה טובה בין כל הדיירים.

הכותב משמש כמייסד ומנכ"ל חברת DARIMPO, פלטפורמה מתקדמת לניהול ואחזקת בתים משותפים ומסחריים

הרשמו לניוזלטר שלנו

קבלו את כל החדשות והעדכונים הכי חמים בנושא חברות אחזקה ודיור. 

מבטיחים לא להספים :)